Systemansvarliges ansvar

Systemansvarlige har følgende ansvar når det gjelder oppfølging og dokumentering av eget system:

- Sørge for at det finnes oppdaterte skriftlige instrukser og rutiner. Herunder:

  • Rutiner for daglig bruk
  • Tilgangsstyring
  • Rettigheter
  • Ansvarsbeskrivelser
  • Oversikt over hva systemet brukes til

- I tillegg er det viktig at systemansvarlig:

  • Dokumenterer anskaffelsen av systemet i sak/arkivsystem
  • Inngår og arkiverer databehandleravtale med leverandør 

- Dokumentsenteret har ansvaret for å sammenstille mye av denne informasjonen i en overordnet systemoversikt, og i arkivplanen, men hver enkelt systemansvarlig har ansvar for å sørge for at denne informasjonen er tilgjengelig og skriftliggjort. 

- Systemansvarlig må melde fra til digitaliseringsrådgiver for kommunalområdet/fagleder IT-arkiv ved endringer

- Når systemet tas ut av bruk må fagleder for IT-arkiv informeres

For utfyllende informasjon se: 

Veileder for systemoversikt med beskrivelser

og

Veileder for dokumentasjonskrav for fullelektroniske arkivsystemer

Disse veilederne gjelder ikke bare rene arkivsystemer, men også fagsystemer som inneholder arkivverdig eller journalføringspliktig informasjon.

Powered by eZ Publish™ CMS Open Source Web Content Management. Copyright © 1999-2013 eZ Systems AS (except where otherwise noted). All rights reserved.